Hem » IT-bloggen » Vad innebär det att köra server i molnet?

Vad innebär det att köra server i molnet?

  • molnserver

Målet med att köra en molnserver som tjänst är att förenkla hela IT-frågan för dig som kund. Många mindre och medelstora företag har personer som tagit på sig IT-ansvaret men egentligen inte har rätt förutsättningar att kunna skapa en IT-lösning som krävs för att leverera affärsvärde på kort och lång sikt.

Med en molnserver får du en problemfri IT-lösning där du slipper hantera underhåll och driftstörningar. Istället kan du fokusera på andra saker som är viktiga för din verksamhet. Det ger dig också grunden för att utveckla din användning av IT över tid. Det är grundförutsättningen för att IT ska kunna utvecklas och leverera det affärsvärde som bolaget kommer att behöva för att vara konkurrenskraftigt.

Att använda en molnserver i din IT-lösning innebär följande:

Enkel och snabb uppstart:

Att komma igång med en molnserver går fort. Någon timme efter att du bestämt dig kan hela din IT-miljö finnas uppe i molnet. När du vill köra din server i molnet så utgår vi från ditt företags behov och gör ett förslag till hur lösningen ska fungera och vad det kommer att kosta. När du har godkänt förslaget startar vi upp en ny, molnbaserad IT-miljö för ditt företag. Det tar oftast bara någon timme innan du kan börja använda din nya molnserver.

Problemfri drift:

I driftfasen hanterar vi din IT-miljö och du behöver inte längre oroa dig för underhåll eller driftstörningar. Många kunder upplever att de, förutom att slippa underhållet av servrarna, även får bättre prestanda och bättre tillgänglighet. Hos oss är det vanligast att man köper ett “all inclusive-paket” där allt ingår men om du vill kan du själv sköta uppdateringar av både operativsystem och applikationer.

Snabb incidenthantering:

Om en incident uppstår, exempelvis om en medarbetare råkat radera en fil eller mapp, kontaktar du oss och vi kan då återläsa det förlorade datat från en backup. Med säkra och beprövade backuprutiner kan vi inom några minuter återställa data som av misstag raderats eller till och med återställa hela servern om ni t. ex. råkar ut för en misslyckad uppdatering eller blivit drabbad av ett Cryptolocker virus som tagit företagets digitala tillgångar som gisslan.

En snabb lösning av incidenter och minskad nedtid innebär stora kostnadsbesparingar när ni slipper tappa värdefull arbetstid för medarbetarna i företaget.

Lätt att komma i kontakt med supporttekniker:

Om du har fått problem, t ex med virus, eller har frågor om din IT-miljö kontaktar du våra supportmedarbetare för snabb hjälp. Vi har korta svarstider och svarar både på chatt, e-post och på telefon. För många av våra kunder har vi ett helhetsansvar där vi hanterar både bredband och molnservrar, vilket underlättar eventuell felsökning. Utifrån ditt företags behov kan du även teckna ett utökat supportavtal med garanterad åtgärdstid som ger dig snabb support och minimerar nedtiden även på kvällar och helger.

Därför ska du använda molnserver

Med en molnserver får du en problemfri IT-lösning där du slipper hantera underhåll och driftstörningar. Du kan istället fokusera på andra saker som är viktiga för din verksamhet. För medarbetarna möjliggör en molnserver att de får bättre tillgänglighet och förbättrade möjligheter att arbeta utanför arbetsplatsen. Risken att förlora värdefull data minskar, precis som risken att IT-miljön inte fungerar som den ska. På så sätt slipper ni tappa värdefull arbetstid för företagets medarbetare. Dessutom får medarbetarna bättre prestanda som gör att deras program går fortare. Läs mer nedan om hur du tar ditt företaget till molnet och vad det kommer att kosta!

“- A3s molnserver-lösning ger oss bättre prestanda och en problemfri IT-miljö till en rimlig kostnad.”
Daniel Bergsten, Nolia AB

 

 

Prenumerera på bloggen:



Tillbaka till blogg